Puteti descarca versiunea optimizata pentru imprimare

 

  1. Grupa de vârstă: copiii din clasele primare
  2. Ariile de dezvoltare: afectivă, socială, fizică, intelectuală, spirituală şi a caracterului
  3. Denumirea activităţii: CERCETĂŞIA TE AJUTĂ SĂ ȘTII MAI MULTE, SĂ FII MAI BUN!
  4. Loc de desfăşurare: natură, aer liber
  5. Perioada: o zi din perioada 1-5 aprilie 2013
  6. Durata: 4 ore
  7. Nr. participanţi: o clasă de elevi

 

Activitățile propuse contribuie la dezvoltarea personală a participanţilor în vederea îmbunătățirii atingerea următoarelor obiective:

  • Copilul îşi dezvoltă abilităţile de comunicare şi reuşeşte să se facă înţeles.
  • Copilul îşi dezvoltă abilităţile de interacţiune socială şi adoptă o atitudine pozitivă în dezvoltarea relaţiilor cu cei din jur.
  • Copilul adoptă o atitudine pozitivă în ceea ce priveşte viaţa şi oamenii.
  • Copilul îşi dezvoltă capacitatea de a se exprima prin diferite forme de comunicare.
  • Copilul relaţionează cu cei din jur în mod nediscriminatoriu, fără a fi influenţat de stereotipuri sau prejudecăţi de ordin social,  religios, etnic sau sexual şi  urmăreşte înlăturarea lor şi a efectelor acestora.
  • Copilul îşi conştientizează şi acceptă propriile trăiri şi sentimente, înţelege cauzele şi efectele pe care acestea le pot avea asupra sa şi a celorlalţi.
  • Copilul caută să atingă şi să-şi menţină echilibrul interior, să se dezvolte pentru a deveni matur din punct de vedere emoţional.
  • Copilul îşi consolidează încrederea în sine, fiind conştient de capacităţile personale şi de potenţialul de care dispune, pentru a-şi găsi propriul rol.
  • Copilul este capabil să-şi exprime propriile trăiri şi sentimente într-un mod autentic.
  • Copilul este capabil să-şi identifice şi să-şi controleze propriile reacţii în diferite circumstanţe şi în relaţiile cu persoanele din jur.
  • Copilul acţionează în mod responsabil pentru dezvoltarea grupului promovând şi facilitând un climat de colaborare în interiorul acestuia.
  • În interiorul grupului din care face parte, copilul participă la definirea, respectarea şi evaluarea unor reguli unanim acceptate.
  • Copilul este conştient de rolul şi importanţa relaţiilor de interdependenţă dintre membrii unui grup şi caută să descopere şi să pună în valoare potenţialul fiecăruia.
  • Copilul este adeptul adevărului, al corectitudinii, al integrităţii, al modestiei şi acţionează cu demnitate.
  • Copilul abordează viaţa într-o manieră optimistă şi cu simţul umorului. Copilul urmăreşte să optimizeze în mod creativ activităţile pe care le întreprinde.

Pentru realizarea tuturor activitatilor propuse va fi nevoie sa aveti la dispozitie:

- câte o eşarfă pentru fiecare copil 
- obiecte identice:pietre, mingi, etc.
- dreptunghiuri (5 cm. X 15 cm.) pe care vom scrie diferite coduri (vezi joc Alce Rossa)
- 2 steaguri (dreptunghiuri de material)

 

 

Pentru această zi ne-am gândit să ieşim în natură, fie mergem în parc fie într-un alt loc, unde ne putem desfăşura activitatea. Astfel, vă recomandăm să îi anunţaţi să aibă pacheţel cu ei pentru masa de prânz plus apă de băut şi să fie îmbrăcaţi ca atunci când ar face activităţi în natură (haine sport, haine lejere). O ocazie bună este chiar să îi chemaţi şi pe părinţii copiilor şi să vă ajute în derularea activităţii.

 

Imediat ce am ajuns la locul unde ne vom desfăşura activitatea, vom introduce activitatea prin a le povesti copiilor ce înseamnă cercetăşia pentru grupa aceasta de vârstă. (Pentru aceasta cadrele didactice vor primi în perioada imediat următoare o prezentare cu ce înseamnă programul educativ pentru copiii din clasele I-IV şi chiar vor avea şi câteva imagini sugestive bine venite în povestire)

Programul pentru această întâlnire va fi:

Ajunşi la locul unde ne vom desfăşura programul vom începe prin a îi provoca pe copii să fie activi, să reacţioneze rapid şi chiar prin a se cunoaşte mai bine. Astfel, am propus 2 jocuri de start:

- un joc de cunoaștere ”PERECHI SĂRBĂTORITE

Descrierea jocului: Toţi jucătorii trebuie să găsească o persoană a cărei dată de naştere (lună şi zi, nu an) este apropiată de a lui. Ei trebuie să găsească 2 lucruri pe care le au în comun. După aceea fiecare pereche trebuie să împartă trăsăturile comune cu grupul.

Numărul de jucători: orice număr de jucători

Durata: peste 15 minute

Tipul jocului: spărgător de gheață

 

- un joc energizant „TOȚI PRIETENII MEI”

Descrierea jocului: Formați un cerc şi cereți fiecăruia să aşeze în faţa lui câte un obiect (similar cu celelalte), care reprezintă casa fiecăruia. Puneţi o persoană în mijloc, care va fi jucătorul special si care nu are o astfel de casă. Dorința lui este de a ocupa casa altuia. Modul prin care poate să facă acest lucru este spunând următoarea formulă: „Toți prietenii mei care au... „ si va trebui să anunțe un lucru, un obiect pe care îl are asupra lui. De exemplu: „Toți prietenii mei care au tricouri albe, părul lung, ochii albaștri„ etc.

Toți jucătorii care se încadrează în cerința jucătorului special vor trebui să alerge în jurul cercului, în sensul acelor de ceasornic, pentru a-şi găsi un alt loc. Vor trebui să facă un tur complet de cerc până să găsească altă casă și nu au voie să se așeze pe locul din care au plecat. Cel care a fost în mijloc poate ocupa orice „casă” liberă, iar cel care rămâne fără casă în urma unui tur, devine jucătorul special, iar jocul se reia. Poate continua până când toți participanții au fost în mijloc sau până când nu mai este interesant pentru jucători.

Materiale necesare: obiecte identice:pietre, mingi, etc.

Durata: peste 15 minute

Tipul jocului: ștafetă

Deja copiii au zâmbetul pe buze, şi-au mai consumat din energie alergând puţin şi atunci venim cu propunerea să facem ceva care să îi încurajeze să aibă încredere în ei, să se cunoască mai bine, să ne povestească din felul lor de a fi.

 

Aşa că venim cu un joc care durează cam 20 minute, prin care ei îşi pot descrie emoţiile şi sentimentele: RECUNOAŞTEREA COPACULUI (vom avea nevoie de câte o eşarfă pentru fiecare copil).

Descriere: Fiecare copil este legat la ochi şi dus în preajma unui copac. Acestuia i se va spune că pomul este noul său prieten şi că trebuie să îl cunoască cât mai bine, aşa că trebuie să răspundă la cerinţe precum:

  • Fă cunoştinţă cu el
  • Îmbrăţişează-ţi noul prieten!
  • Bate palma cu el!
  • Mângâie-l !, etc.

După 3-5 minute copii sunt adunaţi într-un grup şi dezlegaţi la ochi. Provocarea pentru ei va fi să îşi regăsească prietenul.

Este important să existe observatori care să reţină în dreptul cărui copac a fost aşezat fiecare copil pentru a vedea dacă aceştia au reuşit să îi identifice la sfârşitul jocului.

Vă recomandăm să delimitați spațiul în care se găsesc copacii la care veți duce copiii, evitând astfel ca cei mici să fie foarte dispersați în momentul în care își vor căuta noii prieteni.

 

După finalizarea acestei activităţi, fiind una care i-a solicitat psihic pentru a se descoperi, ne uităm la ceas şi realizăm că e nevoie de o pauză în care să-şi mănânce prânzul. Le vom da 20 de minute pentru aceasta.

 

Şi după această lungă pauză (la care vă recomandăm, dacă vedeţi că au terminat mai repede şi vor să reînceapă activitatea, atunci să vă pliaţi pe această nevoie şi să începeţi mai repede), ne-am gândit să le propunem un joc mai complex, care să le pună mintea la contribuţie pentru a lucra în echipe mici şi pentru a descoperi strategii pentru ALCE ROSSA (un joc care poate să dureze până la 1 oră).

 Pregătire: Dintr-un material din plastic (cum ar fi o faţă de masă plastifiată, sau altceva de genul) vom pregăti multe dreptunghiuri (5 cm. X 15 cm.) pe care vom scrie diferite coduri (ÎN ORDINE: 1 literă, 2 cifre, 1 literă = aşa e mai greu, întrucât literele „I” sau „O” pot fi confundate cu cifrele „1” şi „0”), în mod vizibil, cu un marcher permanent. Vor fi două echipe, aşa că pentru o echipă scrieţi codurile cu o culoare, iar pentru cealaltă cu o altă culoare. Aceste coduri vor fi legate pe frunte, vizibil. aşa că aveţi nevoie şi de nişte aţă sau elastic. Încercaţi să faceţi cât mai bine aceste coduri, pentru a le putea folosi şi în viitor.

 

 Se delimitează zona de joc, cu două baze și un teritoriu bine stabilit, de preferat o zonă ușor accidentată cu mulţi copaci, tufişuri, ziduri etc. Jucătorii îşi leagă codurile pe frunte. Arbitrii (2,3,4 în funcţie de numărul participanţilor) vor sta în locuri fixe, iar unul în centrul distanţei dintre cele 2 baze (la acesta va trebui adus steagul).

 

Scopul jocului este de a lua steagul de echipa adversă şi de a-l aduce la arbitrul principal. Între timp, fiecare echipă va trebui să elimine cât mai mulţi adversari, descoperindu-le codul.
            În momentul în care un participant a descoperit un cod, îl strigă în gura mare pe jucătorul şi numărul respectiv. Din acest moment cei doi au voie să își acopere codul cu mâna până rezolvă confruntarea: dacă acel cod e corect, adversarul își predă codul celui care l-a văzut; dacă sunt dubii, vor merge la arbitru, care va decide cine este eliminat.
Cel care pierde se va întoarce în propria bază pentru a lua un alt cod. Câștigă echipa care reușește să aducă steagul adversarilor la arbitru.

 

 

        La final, vă recomandăm să le acordaţi o pauză de 10 minute şi să aveţi un moment în care să îi felicitaţi pe toţi pentru efortul depus, pentru strategiile descoperite, pentru munca în echipă şi indiferent dacă au câştigat jocul sau nu, pe data viitoare sunt şi mai pregătiţi să găsească alte metode pentru a captura steagul.

Nu înainte de a termina activitatea pentru ziua aceasta, haideţi să le propunem un joc în care vom realiza un EXTRATERESTRU chiar din corpurilor lor.

Descrierea jocului: Grupul de participanţi va încerca să „construiască”un extraterestru din trupurile lor. Extraterestrul astfel format va trebui să parcurgă o distanță desemnată de liderii grupului. De asemenea, la alcătuirea extraterestrului, participanții trebuie să ia în seamă următoarele indicații:

Numărul de picioare care vor atinge solul să fie cu unu mai mare decât jumătate din numărul total de participanți;

Numărul de mâini care vor atinge solul să fie egal cu jumătate din numărul de participanți;

Participanții trebuie să se atingă pe tot timpul derulării jocului;

Dacă în timpul activității, vreuna dintre indicații nu este respectată, grupul trebuie sa reia jocul.

Liderii de grup pot schimba numărul de mâini și picioare ale extraterestrului, după caz.

(liderul va striga un număr de mâini și picioare care trebuie să atingă solul. De exemplu: două mâini și doisprezece picioare. )

Durata: peste 15 minute

 

Suntem la sfârşitul activităţii. Vă propunem să faceţi o mică evaluare (fie că e discuţie liberă de cum s-au simţit, fie că vor completa un desen cu diferite culori în funcţie de ce au învăţat sau cum s-au simţit) care să dureze mai mult de 10-15 minute.

După evaluare, copiii pot primi diplome sau diferitele surse de felicitare pentru implicarea activă în această zi cercetăşească în care au aflat mai multe și au devenit mai buni.

 

 

Poza olimpiada_lupisori

Activitati:


     Pentru această zi ne-am gândit să ieşim în natură, fie mergem în parc fie într-un alt loc, unde ne putem desfăşura activitatea. Astfel, vă recomandăm să îi anunţaţi să aibă pacheţel cu ei pentru masa de prânz plus apă de băut şi să fie îmbrăcaţi ca atunci când ar face activităţi în natură (haine sport, haine lejere). O ocazie bună este chiar să îi chemaţi şi pe părinţii copiilor şi să vă ajute în derularea activităţii.
     Imediat ce am ajuns la locul unde ne vom desfăşura activitatea, vom introduce activitatea prin a le povesti copiilor ce înseamnă cercetăşia pentru grupa aceasta de vârstă.(Pentru aceasta cadrele didactice vor primi în perioada imediat următoare o prezentare cu ce înseamnă programul educativ pentru copiii din clasele I-IV şi chiar vor avea şi câteva imagini sugestive bine venite în povestire)
      Ajunşi la locul unde ne vom desfăşura programul vom începe prin a îi provoca pe copii să fie activi, să reacţioneze rapid şi chiar prin a se cunoaşte mai bine. Asftel, am propus 2 jocuri de start:

 


”Cine sunt vecinii tai ?”

Durata: de 10 minute.
Desfasurare: Se face un cerc, apoi se prezintă fiecare personă în parte (numele). O persoană intră în cerc şi se va intreba pe sărite câte o persoană: “Cine sunt vecinii tăi?”, iar persoana intrebată va răspunde: “Vecinii mei sunt….. (şi le va spune numele)”. După ce răspunde, cel din cerc va întreba: “Şi cine ai vrea să fie vecinii tăi?”, iar cel intrebat va spune două nume (altele decât a celor care îi sunt deja vecini). Cei patru ale căror nume au fost pronunţate trebuie să îşi găsească un loc în partea opusă. Precum şi cel din cerc trebuie să ocupe locul unuia dintre vecinii celui întrebat.Dintre aceştia unul va rămâne fără loc – urmând să fie cel care va sta în cerc. Jocul se termină după ce toţi participanţii au fost fie vecini, fie în cerc ori cei care au fost întrebaţi.







musca lupisoriMUSCA

Durata: 10 minute
Desfasurare: Se face un cerc, iar un copil va merge în mijlocul cercului. Odată aşezaţi, copiii vor trebui să fie atenţi permanent la persoana din stânga lor pentru că vor purta, pe parcursul jocului, numele acesteia. Adultul începe jocul spunând că în zonă zboară o muscă şi că aceasta s-a aşezat pe capul lui ... (şi va spune numele unei persoane din cerc) Persoana care s-a auzit strigată va trebui să spună că musca a zburat pe capul lui ... (o altă persoană din cerc) înainte ca cel care se află în mijloc să ajungă la ea şi să o atingă. Dacă a fost atinsă, va face schimb de locuri cu cel din mijloc. Atenţie însă la faptul că numele pe care le au cei din cerc nu sunt numele lor, ci cele ale vecinilor din stânga. Jocul se poate termina oricând, în funcţie de cât de implicaţi sunt şi cât de bine îşi cunosc numele unii altora. Este recomandat ca la început să se facă câteva ture de probă pentru a fi siguri ca jocul a fost înţeles.

Deja copiii au zâmbetul pe buze, şi-au mai consumat din energie alergând puţin şi atunci venim cu propunerea să facem ceva care să îi încurajeze în a avea încredere în ei, în a se cunoaşte mai bine, îi a ne povesti din felul lor de a fi. Aşa că venim cu un joc care durează cam 20 minute, prin care ei îşi pot descrie emoţiile şi senimentele:

recunoaste copacul2RECUNOASTEREA COPACULUI

Durata: 20 de minute;
Materiale necesare: vom avea nevoie de câte o eşarfă pentru fiecare copil)
Desfasurare: Fiecare copil este legat la ochi şi dus în preajma unui copac. Acestuia i se va spune că pomul este noul său prieten şi că trebuie să îl cunoască cât mai bine, aşa că trebuie să răspundă la cerinţe precum:
- Fă cunoştiinţă cu el
- Îmbrăţişează-ţi noul prieten!
- Bate palma cu el! , etc...

După 3-5 minute copii sunt adunaţi într-un grup şi dezlegaţi la ochi. Provocarea pentru ei va fi să îşi regăsescă prietenul. Este important să existe observatori care să reţină în dreptul cărui copac a fost aşezat fiecare copil pentru a vedea dacă aceştia au reuşit să îi identifice la sfârşitul jocului.

După finalizarea acestei activităţi, ne uităm la ceas şi realizăm că e nevoie de o pauză în care să-şi mănânce prânzul. Le vom da 20 de minute pentru aceasta.

După această pauză ne-am gândit să le facem un joc mai complex, care să le pună mintea la contribuţie în a lucra în echipe mici şi în a descoperi strategii pentru:

captureaza-steagul3CAPTURAREA STEAGULUI 

Durata: Acest joc care poate ţine până la 1 oră
Materiale necesare: vom avea nevoie de bandă de împrejmuire a terenului, 2 steaguri, banderole de 2 culori diferite pentru diferenţierea echipelor
Descriere: Jocul se finalizează atunci când una din echipe a reuşit să captureze streagului echipei adverse.

La final, vă recomandăm să le acordaţi o pauză de 10 minute şi să aveţi un moment în care să îi felicitaţi pe toţi pentru efortul depus, pentru strategiile descoperite, pentru munca în echipă şi indiferent dacă au câştigat jocul sau nu, pe data viitoare sunt şi mai pregătiţi în a găsi alte metode pentru a captura steagul.
Nu înainte de a termina activitatea pentru ziua aceasta, haideţi să le propunem un joc în care vom realiza un:


lupisori omul_gigantOM GIGANT

chiar din corpurilor lor cât să conştietizeze nevoia şi utilitatea fiecărei componente a corpului uman. Durata: cam 20 de minute
Materiale necesare : vom avea nevoie de diverse: o minge de fotbal, o batistă, un material care să ţină loc de pantaloni / de cămaşă, etc).
Descriere: Participanţii trebuie să formeze din corpurile lor un om gigant. Acest om are o serie de probleme pe care trebuie să le rezolve.
- iţi curge nasul – suflă-l!
- ţi-au căzut pantalonii – apleacă-te şi ridică-i!
- o minge de fotbal se află la picioarele tale – loveşte-o!
- şiretul îţi este dezlegat – leagă-l!
- îţi este sete – bea apă!

Participanţii trebuie să acţioneze în funcţie de ce anume face o anumită “parte” a corpului.

Menţiuni::Poziţia participanţilor în timpul jocului poate fi diferită: întinşi pe spate, în picioare, ghemuit etc.

 

Suntem la sfârşitul activităţii. Vă propunem să faceţi o mică evaluare (fie că e discuţie liberă de cum s-au simţit, fie că vor completa un desen cu diferite culori în funcţie de ce au învăţat sau cum s-au simţit) (diferite metode de evaluare vă vom pregăti şi noi cât, dacă le găsiţi potrivite, să le folosiţi) care să dureze mai mult de 10-15 minute.
După evaluare, copiii pot primi diplome sau diferitele surse de felicitare a acestora pentru implicarea activă în această zi cercetăşească altfel.

comments

Partneri Organizatia Nationala Cercetasii Romaniei Uniunea Cercetașilor Maghiari din România Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS)

Acest site si continutul sau apartin Organizatiei Nationale Cercetasii Romaniei si partenerilor sai.