Puteti descarca versiunea optimizata pentru imprimare

  1. Grupa de vârstă: copiii din clasele V-VIII
  2. Ariile de dezvoltare: fizic, intelectual, caracter, emoţional, social, spiritual
  3. Denumirea activităţii: CERCETĂŞIA TE AJUTĂ SĂ ȘTII MAI MULTE, SĂ FII MAI BUN!
  4. Loc de desfăşurare: în interior, în sala de clasă
  5. Perioada: o zi din perioada 1-5 aprilie 2013
  6. Durata: 5 ore (300 minute)
  7. Nr. participanţi: o clasă de elevi

Activitățile propuse contribuie la dezvoltarea personală a participanţilor în vederea îmbunătățirii atingerea următoarelor obiective:

Dezvoltare afectivă:

I. Cunoaşterea de sine

  • Îşi conştientizează şi acceptă propriile trăiri şi sentimente, înţelege cauzele şi efectele pe care acestea le pot avea asupra sa şi a celorlalţi.
  • Îşi consolidează încrederea în sine, fiind conştient de capacităţile personale şi de potenţialul de care dispune, pentru a-şi găsi propriul rol.

II Exprimarea de sine:

  • Este capabil să-şi exprime propriile trăiri şi sentimente într-un mod autentic.
  • Îşi dezvoltă capacitatea de a se exprima prin diferite forme de comunicare.

III. Relaţionare şi autocontrol

  • Adoptă o atitudine pozitivă în ceea ce priveşte viaţa şi oamenii.
  • Este capabil să-şi identifice şi să-şi controleze propriile reacţii în diferite circumstanţe şi în relaţiile cu persoanele din jur.

Dezvoltare socială:
I. Relaţii interpersonale şi de comunicare:

  • Îşi dezvoltă abilităţile de interacţiune socială şi adoptă o atitudine pozitivă în dezvoltarea relaţiilor cu cei din jur.
  • Relaţionează cu cei din jur în mod nediscriminatoriu, fără a fi influenţat de stereotipuri sau prejudecăţi de ordin social, religios, etnic sau sexual şi urmăreşte înlăturarea lor şi a efectelor acestora.
  • Îşi dezvoltă abilităţile de comunicare şi reuşeşte să se facă înţeles.

II. Colaborare şi coordonare

  • În interiorul grupului din care face parte, participă la definirea, respectarea şi evaluarea unor reguli unanim acceptate.
  • Este conştient de rolul şi importanţa relaţiilor de interdependenţă dintre membrii unui grup şi caută să descopere şi să pună în valoare potenţialul fiecăruia.

Dezvoltare spirituală:
I. Înţelepciune :

  • Îşi consolidează o personalitate echilibrată, disciplină lăuntrică şi are un set personal de valori.
  • Este conştient de responsabilitatea faţă de propria dezvoltare umană şi vocaţională şi este angajat în acest proces.

Dezvoltare a caracterului
I. Sistem de valori

  • Este adeptul adevărului, al corectitudinii, al integrităţii, al modestiei şi acţionează cu demnitate.
  • Abordează viaţa într-o manieră optimistă şi cu simţul umorului.

Dezvoltare intelectuală
I. Rezolvare de probleme

  • Îşi foloseşte în mod inovativ cunoştinţele acumulate pentru a da un aport pozitiv în beneficiul societăţii.
  • Urmăreşte să optimizeze în mod creativ activităţile pe care le întreprinde.

- o pătură/un cearceaf
- foaia cu aspectele de atins la Bingo - descarca de aici- foaia cu aspectele de atins la Bingo - descarca de aici
- coli de hârtie şi pixuri
- 5 coli de flipchart şi de carioci de diferite culori
- o cameră de filmat sau un aparat foto care are şi opţiunea de filmare
- două desene cu pătrate mari marcate pe jos
- plastilină, hârtie, creioane, pânză, alimente, elemente din natură sau orice găsiţi în jurul vostru

scoala altfel_temerari

Activitati:


     Pentru această zi ne-am gândit, dacă vremea nu ţine cu noi (plouă, e frig, etc) să desfăşurăm activitatea în interior (fie în sala de clasă, fie undeva unde să fim protejaţi de ploaie, frig). Totodată, pentru această activitate, vă recomandăm să îi anunţaţi pe copiii să fie îmbrăcaţi ca atunci când ar face activităţi în natură (haine sport, haine lejere).
     Imediat ce suntem pregătiţi pentru a ne desfăşura activitatea, vom introduce activitatea prin a le povesti copiilor ce înseamnă cercetăşia pentru grupa aceasta de vârstă. (Pentru aceasta cadrele didactice vor primi în perioada imediat următoare o prezentare cu ce înseamnă programul educativ pentru copiii din clasele V-VIII şi chiar vor avea şi câteva imagini sugestive bine venite în povestire)
      Vom începe programul prin a îi provoca pe copii să fie activi, să reacţioneze rapid şi chiar prin a se cunoaşte mai bine. Pentru a ne asigura că atmosfera va fi una nonformală vom începe prin reanjarea sălii de clasă. Astfel spațiul din centru trebuie sa fie căt mai bine degajat, și scaunele aranjate în forma de cerc pentru a putea permite o comunicare cât mai facilă între participanți.

 


”Patura”

Durata: 15 minute.
Materiale necesare: avem nevoie de o pătură şi 2 voluntari care să ţină pătura
Desfasurare: După ce fiecare îşi va spune numele, se vor împărţi în 2 echipe separate de o pătură susţinută de 2 voluntari. În momentul în care pătura este ridicată (echipele nu se văd), fiecare echipă îşi va desemna căte o persoană care să fie în dreptul păturii şi în momentul în care este lăsată pătura jos cei 2 trebuie să spună cât mai repede numele celeilalte persoane. Cine a spus primul numele colegului său va primi punctul pentru echipa lui. Jocul va continua până când toţi copiii vor fi stat în dreptul păturii.









BINGOBINGO

Durata: 10 minute
Desfasurare: Se vor împărţi foi care vor avea linii şi coloane în care sunt trecute mai multe caracteristici. Fiecare participant va primi o astfel de foaie şi va avea un pix în mână. Când se va da startul va trebui să identifice persoanele care au acele caracteristici, cei identificaţi urmând să semneze în chenarul care li se potriveşte.

Vor câştiga cei care vor face prima LINIE şi cei care vor completa întreg tabelul. Astfel că, cel care va ajunge să completeze prima linie sau va completa întreg tabelul va striga fie LINIE fie BINGO, în funcţie de ce a reuşit să facă.

Deja copiii au zâmbetul pe buze, şi-au mai consumat din energie alergând puţin şi atunci venim cu propunerea să facem ceva care să-i determine să se prezinte chiar mai mult decât prin cele 2 jocuri propuse.

temerari salveaza_oulSa ne cunoastem familia

Durata: 30 de minute;
Materiale necesare: vom avea nevoie de coli de hârtie şi pixuri
Desfasurare: Cu siguranţă ştiţi cine sunt părinţii şi bunicii voştri. Dar ştiţi cine sunt părinţii şi bunicii bunicilor voştri? Realizaţi arborele genealogic al familiei voastre, cât de departe puteţi ajunge şi prezentaţi-l colegilor. Cine a reuşit să ajungă cel mai departe? Aveţi legături în comun? Care sunt asemănările şi deosebirile între familiile voastre?
Îi felicităm pe toţi pentru rezultatele obţinute şi îi încurajăm să păstreze şi chiar să completeze acest arbore ori de câte ori apare un nou membru în familie.
Dar după această activitate ceva mai statică, le propunem un nou joc.


ZIDUL URLATOR

Durata: 10 minute
Descriere: Grupul se împarte în trei şiruri paralele, aşezate la o distanta de un metru între ele. Primul şir trebuie să transmită un anumit mesaj celor din al treilea şir. Şirul din mijloc trebuie să facă tot posibilul ca mesajul să nu fie recepţionat corect, emiţând zgomote şi realizând mişcări. După cca. două minute jocul se întrerupe şi se constată dacă mesajul a fost corect recepţionat. Şirurile se schimbă astfel încât fiecare dintre acestea să fie pe rând emiţătorul, receptorul şi elementul perturbator al mesajului.










scoala altfel temerari desenul intrerupt

DESENUL INTRERUPT

Durata: 20 de minute
Materiale necesare: vom avea nevoie de coli de flipchart şi de cariori de diferite culori
Descriere:Participaţii se împart în mai multe echipe şi se aşează în şir indian. La o distanţă de 10-15 m se prind foile pe un perete. Fiecare echipă trebuie să deseneze pe foaie un desen care să reprezinte ceva. În ritm de ştafetă se transmite markerul de la un participant la altul. Fiecare membru al echipei desenează doar un singur semn pe foaie. Echipa nu are voie să discute pe timpul desfăşurării jocului despre conţinutul desenului. Câştigă echipa care reuşeşte să deseneze cel mai sugestiv desen în cel mai scurt timp.
La final, vă recomandăm să le acordaţi o pauză de 5 minute şi să aveţi un moment în care să îi felicitaţi pe toţi pentru rezultatele obţinute şi chiar să aflaţi ce au vrut să realizeze prin acel desen.

Deja îi anunţaţi că urmează o activitate care să îi determine să nu aibă inhibiţii, să scape de emoţii şi să aibă încredere în ei.


scoala altfel temerari fotografSa scapam de frica de a vorbi

Durata: 50 de minute
Materiale necesare: vom avea nevoie de o cameră de filmat sau un aparat foto care are şi opţiunea de filmare
Descriere:Este uşor să vorbim despre alţii, însă cât de uşor este să vorbim despre noi? Povestiţi, în faţa camerei, despre un moment din viaţa voastră în care aţi fost fericiţi. Vizionaţi impreună interviurile.

După finalizarea acestei activităţi, fiind una care i-a solicitat psihic în a se descoperi, ne uităm la ceas şi realizăm că e nevoie de o pauză în care să-şi mănânce prânzul. Le vom da 20 de minute pentru aceasta. Şi după această lungă pauză ne-am gândit să facem un joc mai interactiv, cât să reînceapă activităţile cu zâmbetul pe buze.

Mlastina

Joc de strategie şi de dezvoltare a spiritului de echipă
Durata:
20 de minute
Materiale necesare: vom avea nevoie de două desene cu pătrate mari marcate pe jos
Descriere:Cele două echipe au fiecare câte un coordonator (un animator), care are schiţa mlaştinii în mână; aceasta nu trebuie văzută de către participanţi, ci descoperită prin încercări succesive. Fiecare membru al echipei încearcă să treacă mlaştina; dacă calcă într-un pătrat “greşit”, este “înghiţit” şi iese din joc până la următorul tur. Se fac încercări până este găsit drumul corect şi trece toată echipa. Câştigă echipa ai cărei membrii au trecut primii mlaştina.

Deja copiii au zâmbetul pe buze, şi-au mai consumat din energie şi atunci venim cu propunerea să facem ceva care să îi încurajeze în a creativi, spontani, în a găsi metode ingenioase de a ne arăta cât de bine îşi cunosc ţara.

scoala altfel sa ne cunoastem tara

Ne cunoastem tara?

Durata: 50 de minute
Materiale necesare:vom avea nevoie de plastilină, hârtie, creioane, pânză, alimente, elemente din natură sau orice găsiţi în jurul vostru
Descriere:Ştim că trăim cu toţii în România, o ţară superbă cu numeroase obiective turistice naturale şi antropice. Însă provocarea noastră pentru voi este să realizaţi o hartă 3D a României folosind ceea ce aveţi la îndemână: plastilină, hârtie, creioane, pânză, alimente, elemente din natură sau orice găsiţi în jurul vostru şi poate fi folosit la realizarea unei hărţi!
Atenţie! Harta trebuie să conţină formele de relief ale României, conform standardelor geografice precum şi marcarea (voi alegând cu ce veţi marca) obiectivelor turistice pe care le-aţi vizitat.
Pentru această activitate vă propuneţi să lucraţi în echipe de câte maxim 10 copii/echipă.


 

Masina de spalat

Durata: 15 de minute
Descriere:Se formează două şiruri de copii, faţa în faţă. Un voluntar/cel care rămâne fără pereche sau animatorul trece printre cele două şiruri („maşina de spălat”). Când ajunge în dreptul primei perechi din şir se opreşte şi aşteaptă să fie „spălat”: fiecare participant la joc îi pune mâna pe umăr şi îi spune o caracteristică, o calitate personală sau o vorbă bună. Cel „spălat” mulţumeşte şi trece mai departe. Atenţie: se va insista de la început pe caracterul pozitiv al comunicării! Neapărat trebuie să treacă prin „maşina de spălat” copiii trişti, timizi, negativişti, pentru a le ridica moralul, pentru a le dezvolta încrederea în sine sau pentru a-i determina să gândească pozitiv.

Suntem la sfârşitul activităţii. Vă propunem să faceţi o mică evaluare (fie că e discuţie liberă de cum s-au simţit, fie că vor completa un desen cu diferite culori în funcţie de ce au învăţat sau cum s-au simţit) (diferite metode de evaluare vă vom pregăti şi noi cât, dacă le găsiţi potrivite, să le folosiţi) care să dureze mai mult de 10-15 minute.

După evaluare, copiii pot primi diplome sau diferitele surse de felicitare a acestora pentru implicarea activă în această zi cercetăşească altfel.
Aici introducem, fise aditionale pentru jocuri (ex tabelul pentru bingo), exemplu de fise de evaluare, fotografii, linkuri...si alte resurse

comments

Partneri Organizatia Nationala Cercetasii Romaniei Uniunea Cercetașilor Maghiari din România Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS)

Acest site si continutul sau apartin Organizatiei Nationale Cercetasii Romaniei si partenerilor sai.